تبلیغات
امام حسن مجتبی علیه السلام - مطالب دی 1392
رهنمودهای عرفانی به زبان ساده و خودمانی/معرفی کتاب
نظرات | ادامه مطلب

دولابی

محمداسماعیل دولابی در روستای دولاب از توابع تهران زاده شد. در جوانی به شغل کشاورزی اشتغال داشت و در عین حال به صورت آزاد به دانش‌آموزی در جلسات علمای دینی معاصر مانند آیت‌الله سید محمد شریف شیرازی، آیت‌الله شاه‌آبادی، آیت‌الله تقی بافقی، شیخ غلامعلی قمی و شیخ محمدجواد انصاری پرداخت.

محمداسماعیل دولابی در محافل پیرامون خود نماینده درک متفاوت و فراگیری از دین با تکیه بر مفاهیم محبت و زیبایی بود و این بیان جدید باعث جذب جوانان و قشر تحصیل‌کرده در جلسات هفتگی وعظ او بود.

از آنجا که وی سلوک معنوی را از خود آغاز کرده بود مطالب وی بیشتر بیان زندگی‌نامه عرفانی و شرح حال خویش است. و روش و ابزار و اسلوب سلوک وی بیشتر بر پایه «محبت» استوار است.

« دنیا غیر از دیوانه همه عاشق‌اند، ولو اغلب عشق مجازند، اما همان عشق هم پیش خدا شریف است، مجاز هم پلی به‌سوی‌ حقیقت است و از حقیقت سر در می‌آورد.»

وی «مرگ‌اندیش نیست و مرگ را ویران می‌کند» دیدگاه او پیرامون مرگ دو وجه دارد یکی آنکه این رویداد را ملاقات با خداوند ارزیابی می‌کند و از سوی دیگر آنرا هماره همراه انسان می‌داند: موت همیشه همراه ماست. وقتی می‌خوابیم گویا می‌میریم و آنرا تمرین می‌کنیم. وقتی که نفس را بیرون می‌دهیم، در حقیقت می‌میریم و با نفس دیگر ادامه حیات می‌دهیم.... وقتی جان دادن خیلی خوب وقتی است، هنگام تجلی خداست... با نزدیک شدن به آن مست می‌شوند به همبن خاطر بدان سکرات گفته می‌شود.

وی مرگ خواه نیست اما آمادگی برای آنرا سبب استفاده بهتر از عمر می‌داند: «آمادگی موت خوب است نه زود مردن، بعد از این آمادگی، عمر دنیا بسیار پر ارزش خواهد بود. حضرت امیر فرمود یک ساعت دنیا را به همه آخرت نمی‌دهم.»

او دنیا و آخرت را به شب و روز تشبیه می‌کند: «دنیا شب صرف است و قیامت روز صرف و برزخ بین الطلوعین است. شیعیان دراین دنیا بین الطلوعین را طی می‌کنند.» او چندان از ارزش دنیا می‌کاهد و آنرا سایه‌ای از آخرت می‌پندارد که حتی آنرا شایسته نکوهش هم نمی‌داند:«دنیا آن قدر خیالی است که اگر با خیالت همراه من بیایی، یک باره می‌بینی که جان داده‌ای و آمده‌ای آن طرف.»



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/10/30
زمان : 09:07 ق.ظ
جامعه موعود شیعه!
نظرات | ادامه مطلب

امام زمان

آنچه از روایات شیعی به دست‌ می‌آید، این است كه جامعه آرمانی مهدوی از تصویری جامع و كامل برخوردار است. روایاتی كه سیر تاریخ بشر را نمایان می‌كند، از نقش مهم پیامبران و امامان معصوم(علیهم السلام) در این حركت پرده برمی‌دارد؛ زیرا هدایت و راهنمایی حیات مادی و معنوی بشر با آن‌ها شروع شده و مرحله تكامل و متعالی زندگی نیز با آنان خواهد بود. دولت فراگیر آنان نیز در نهایت در همین دنیا شكل خواهد گرفت و تاریخ به سمتی حركت خواهد كرد كه با حضور مستقیم و بی‌واسطه آنان در رأس اداره امور جهان، مردم از بركات و عنایات وجودی آنان برخوردار می‌گردند.

برخی از این روایات كه این سیر و حركت را به تصویر می‌كشند، چنین‌اند:

 

آغاز و انجام جهان

امام باقر(علیه السلام) در حدیثی فرموده است: «ای مردم! كجا می‌روید و به كجا برده می‌شوید؟ خداوند اول شما را به دست ما هدایت نمود و آخر شما را به دست ما به انجام می‌رساند. اگر شما دولت زودگذر دارید، دولت پایدار از آن ماست. پس از دولت ما دیگر دولتی نیست؛ زیرا ما اهل عاقبت هستیم».(1)

این روایت و روایاتی از این دست، بیانگر آن است كه امامان معصوم(علیهم السلام) جایگاه محوری و مهمی در آغاز و انجام جهان دارند. فرجام حیات نیز با نابودی دولت‌های باطل و تشكیل دولت طولانی‌ مدت صالحان خواهد بود كه نجات و رستگاری انسان‌ها را به دنبال خواهد داشت. امام علی(علیه السلام) درباره پایان جهان فرموده است: «این امر به دست ما آغاز شد و به دست ما پایان می‌پذیرد. خداوند به وسیله ما انسان‌ها را در آغاز جهان رهایی بخشید و به وسیله ما در پایان جهان، عدالت گسترده می‌شود«.(2)

 

دعوت و مبارزه

پس از ظهور، امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه) ابتدا به هدایت و ارشاد مردم می‌پردازد و آنان را به معنویت و عدل و داد فرا می‌خواند. گروه‌های باطل و صاحبان زر و زور به مقابله با حضرت برمی‌خیزند. حضرت پس از اتمام حجت، به مبارزه می‌پردازد و نهضت مستضعفان و ستمدیدگان را رهبری می‌كند. امام صادق(علیه السلام) فرموده است: «تحقق آیه "لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ كُلِّهِ" به دست مهدی است ... ما بر شیوه رسول اكرم هستیم تا خداوند به ما اجازه دهد كه برای اظهار آیین او شمشیر بكشیم و مردم را به سوی او فرا بخوانیم. در پایان چنین خواهیم كرد،‌ آن ‌چنا‌ن ‌كه پیامبر خدا در آغاز چنین كرد».(3)

شمشیر در این روایت و روایات مشابه، كنایه از قدرت و نماد قهر و غضب الهی بر دشمنان حق است. در این جنگ اشقیا و كافران و مفسدان در مقابل سعدا و صالحان و مۆمنان قرار می‌گیرند؛ در حالی كه هم جبهه باطل به حد نهایی قدرت و شوكت و جنایت خود رسیده و هم جبهه حق به دا بالای ایمان و دانایی و اعتقاد دست یافته است. كافران و دین‌ستیزان كه از ظهور آن حضرت اظهار كراهت و ناراحتی می‌كنند، به هدایت‌ها و راهنمایی‌های حضرت توجه نمی‌كنند؛ از همین روست كه علیه حضرت جنگ‌های شدیدی به راه می‌اندازند كه در نهایت خود در این ستیزش نهایی، نابود می‌شوند.

پس از پیروزی امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه) بر كافران، آن حضرت بر كل جهان سلطه می‌یابد و از شرق تا غرب زمین به سیطره او درخواهد آمد كه این تسلط و برتری مقدمه‌ای برای تشكیل حكومت واحد جهانی و استقرار عدل و داد در سراسر عالم خواهد بود. ‌چنان‌كه در روایتی آمده است: «سلطه و برتری او شرق و غرب (جهان) را در برمی‌گیرد»

در سخنی از امام علی(علیه السلام) آمده است: «پدرم فدای فرزند نیكوترین كنیزان كه [ظالمان و كافران] را خوار و ذلیل خواهد كرد و جام زهرآگین به كامشان خواهد ریخت و با شمشیر با آنان برخورد خواهد كرد».(4)

 



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/10/30
زمان : 09:06 ق.ظ
قدری که ناشناخته مانده است!
نظرات | ادامه مطلب

حوزه، روحانیت، علما


حوزه ی علمی رسول خدا صلی الله علیه و آله و بعد از او پیشوایان معصوم علیهم السلام بیش از هزار سال است بسان رودی پر خروش در جریان است و در گذر خود، جانهای تشنه به این معارف را سیراب می کند.

همانگونه که وحی، خدمه ای داشت و آن را از نزد پروردگار تا قلب مطهر رسول خدا صلی الله علیه و آله حمل می کردند:

كَلّا إِنّها تَذْكِرَةٌ * فَمَن شَاءَ ذَكَرَهُ * فىِ صُحُفٍ مُّكَرَّمَةٍ * مَرْفُوعَةٍ مُّطَهَّرَةِ * بِأَیْدِى سَفَرَةٍ * كِرَام  بَرَرَةٍ(عبس/11-16) : بى‏تردید این آیات قرآن مایه پند است. پس هر كه خواست از آن پند گیرد. در صحیفه‏هایى است ارزشمند، بلند مرتبه و پاكیزه در دست سفیرانى بزرگوار و نیكوكار.

از آنجا به بعد هم خدمه ای دارد به نام عالمان دینی که وحی و تفسیر آن را از رسول خدا و پیشوایان معصوم (علیهم‌السلام) دریافت کرده و به مردم می رسانند.


محدودیت زمانی و مکانی معلمان اولیه وحی آسمانی یعنی حضرات معصومین(علیهم السلام) از یک سو و جهانی و همیشگی بودن دین اسلام از سوی دیگر، نیاز به عده ای که دین را فرا گرفته و آن را به هر کجا که انسانی زندگی می کند برسانند به خوبی نمایان می سازد. این بود که آیه نازل شد و امر کرد عده ای به قدر کفایت (آن قدر که وظیفه انجام شود و کار زمین نماند) به فراگیری علم دین بپردازند و بعد آن را به مردم تعلیم دهند.

فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَ لِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ(توبه/122) : چرا از هر جمیعتى گروهى كوچ نمى‏كنند تا در دین آگاهى یابند و قوم خود را هنگامى كه به سوى آنان بازگشتند، بیم دهند. باشد كه [از مخالفت با خدا و عذاب او] بپرهیزند.

سفرهای طولانی و طاقت فرسا از سراسر دنیا به مراکز علمی آن روزگار که محضر پیغمبر بود و امام (علیهم السلام)، تا امروز که مراکز علمی است و مجالس درسی بزرگان دینی، همه برای عمل به آن دستور و پاسخ به نیازی بود که احساس می شد و می شود.

نداشتن قدرت حکومتی بلکه مواجهه با قدرتهای مخالف و در ستیزِ با مذهبِ شیعه در طول تاریخ، مگر چند سالی محدود، از جدی ترین عواملی بود که کار را برای دانش اندوزان دینی سخت و تا حدی غیر ممکن می‌ساخت.

واقعیتی غیر قابل انکار است که همواره کسانی که دین را مانع رسیدن به امیال و خواسته های خود می بینند با کسانی که ترویج کننده دین هستند مخالفند. برای همین، ستیز با روحانیت و مبلغین الهی پدیده ای است که ریشه در تاریخ انبیاء(ع) دارد

 این مشکلات و سختی ها باعث نشد تا عالمان و دانش پژوهان عرصه دین، دست از دقت و حساسیت علمی بردارند. ایشان همواره تلاش کرده و می کنند تا معارف دینی، قرآن و روایات و تفسیر آنها بی کم و کاست، نسل به نسل منتقل شود و به آیندگان برسد به گونه ای که نه دچار کاستی شود و نه تحریف و خرافه در آن راه یابد.

تاریخ گواه است که این کار مجاهدتی بس بزرگ بود که عالمان پیشین در تحقق آن از تلاشی فروگذار نکردند و حتی در مواردی با نثار جان خود از این میراث علمی حفاظت کردند تا امروز این دین عزیزتر از جان به دست ما برسد.

 

و اما امروز ...



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/10/30
زمان : 09:05 ق.ظ
معیارهای انتخاب همسر از نگاه پیامبر اکرم(ص)
نظرات | ادامه مطلب


ازدواج در نگاه هر کس معیارهایی دارد. با این حال، معیارهایی که بزرگان دین معرفی کرده اند، سالم ترین و مطمئن ترین معیارها است.

ازدواج

شرط اول؛ ایمان

در اسلام شرط اول انتخاب همسر ایمان و تقوا معرفی شده است. دین بنیان خانواده را حفظ می کند و همسر باتقوا بیشتر از همسری که تقوای کمتری دارد، می تواند اعتماد و آرامش شما را تامین کند. بنابراین پرهیزگاری شرط اول ازدواج از نگاه ائمه و معصومین است. کسی که پایبند به دین نباشد هیچ ضمانتی وجود ندارد که به رعایت حقوق همسر و زندگی مشترک پایبند باشد. در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است که: وقتی کسی که به خواستگاری می آید و اخلاق و دین اش مایه رضایت است به او زن دهید که اگر چنین نکنید، فتنه و فساد زمین را پر خواهد کرد. (نهج الفصاحه ، ح247)

در حدیث دیگری از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است که: با زن به خاطر 4 چیز ازدواج می شود: مال و ثروتش، زیبایی اش، دینداری اش و اصل و نسب خانواده اش؛ و تو با زنان متدین ازدواج کن. (کنز العمال . ح44602)

 

حس خلق

توصیه بعدی اسلام درباره ملاک های ازدواج، حسن خلق است. مردی در این زمینه با امام رضا (علیه السلام) مشورت نمود و عرض کرد: یکی از بستگانم از دخترم خواستگاری کرده ولی اخلاق بدی دارد. حضرت فرمود: اگر بدخلق است، دخترت را به ازدواج او در نیاور. ( وسائل الشیعه، ج14،ص54). دینداری و اخلاق از مهمترین ملاک هایی است که باید هنگام انتخاب همسر مورد توجه قرار گیرند و اگر این دو خصوصیت در کسی وجود نداشت، در ازدواج با او باید تردید کرد. حسن خلق به دارا بودن اخلاق های خوب مثل صداقت، عفت کلام، نگاه پاک، امانتداری، فروتنی، بخشندگی و در کنار آن دوری از اخلاق های بد نظیر تندخویی، بی وفایی، کینه و حسادت و... را شامل می شود.

 

وصلت خانوادگی

ازدواج یک پیوند خانوادگی است نه پیوند دو نفر. از سوی دیگر، خانواده اولین و مهم ترین ریشه هر فرد و آموزشگاهی است که او داشته هایش، خلق و خو، عادت ها و نگاهش به زندگی را از آنجا کسب کرده. بنابراین مهم است با خانواده ای سالم و اصیل وصلت کنیم. اصالت خانوادگی به معنای سلامت خانواده و خوشنام بودن آن ها است. نه ثروت و اصل و نسب و نام و فامیل. اسلام تأکید دارد که درباره سابقه خانوادگی همسر، تحقیق لازم صورت گیرد و به خصوص، مراتب ایمانی و اخلاقی آنها در نظر گرفته شود. زیرا این اصالت خانوادگی در زندگی جدید و نسل بعد تأثیر خواهد گذاشت. پیامبر (صلی الله علیه و آله) در این رابطه می فرمایند: «برای نطفه های خود، بهترین را گزینش کنید. »

امام صادق (علیه السلام) از رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل کرده اند که آن حضرت فرمود: «از ازدواج با احمق بپرهیزید که هم نشینی با او مایه اندوه و بلاست.»


:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/10/28
زمان : 08:46 ق.ظ
پیامبر گرامی اسلام را آنگونه که بود، بشناسیم
نظرات | ادامه مطلب

حضرت محمد (ص)

در عصری به سر می بریم كه از لحاظ ظلمت با جاهلیت اولی تفاوتی ندارد جز این كه آن جاهلیت، بسیط و كهنه بود اما جاهلیت عصر مدرن جاهلیت پیشرفته است. اگر در آن جاهلیت با شمشیر و هجو و خاكستر و خار و شكمبه شتر به جنگ نبی اكرم صلی الله علیه و آله می آمدند، در این جاهلیت نیز با كاریكاتور و كتاب و ماهواره و اینترنت و انواع و اقسام دروغ پردازی ها آن هم با رنگ و لعاب زیبا و جذاب و پشت سر قیافه های جذاب و ادكلن و كراوات زده و حق به جانب ، به جنگ پیامبر اخلاق و خوبی ها می آیند.

كسانی كه با فشردن یك دكمه صدها هزار نفر را در ژاپن به كام مرگ می فرستند و هواپیمای مسافر بری ایران را كه پر از زن و كودك است منهدم می نمایند و سایر فجایع را در ویتنام و افغانستان و عراق و پاناما و سایر نقاط دنیا در كارنامه سیاه خود دارند با قیافه ای كاملا حق به جانب در رسانه های خود، دین اسلام را متهم به خشونت می نمایند و احكام تربیتی و انسانی آن را از قبیل قصاص و مجازات های مختلف زیر سۆال می برند!!!

نكته ای كه در این نوشتار به مناسبت میلاد نبی مكرم اسلام صلی الله علیه و آله قصد پرداختن به آن را داریم این است كه ما مسلمان ها در مقابله با این هجمه دنیای غرب علیه نباید منفعل شویم، این دنیای اسلام است كه حق دارد غرب را در اخلاق به چالش بكشد و در زمینه حقوق بشر و مسائل خانواده و حقوق زنان از آنها به پرسشگری بپردازد ، این غربیها هستند كه به تمام دنیا باید پاسخگو باشند. پس ما نباید بنشینیم تا اینكه آنها هجمه ای كنند و شبهه ای طرح نمایند و ما از روی انفعال پاسخی مطرح كنیم كه آن هم در هیاهوی رسانه ای آنها گم شود!

نكته دیگر این كه وقتی دشمنان اسلام و پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله، دین اسلام و پیامبر آن را متهم به خشونت و اموری از این قبیل می نمایند ما نباید در مقابل به انفعال افتاده و برای دفع این تهمت تا آنجا پیش برویم كه بعضی از مسلمات احكام اسلامی را زیر سۆال ببریم و در یك كلام از افراط و تفریط پرهیز نماییم.

در سالیان گذشته در رسانه های مكتوب و غیره مشاهده می نمودیم كه عده ای غرب زده در مقابل این هجمه چنان منفعل شدند كه به عنوان مثال جهاد ابتدایی، قصاص، دیه زن و مرد و ارث این دو، رجم، سن بلوغ دختران و غیره، را به مناقشه و مناقصه می گزاردند و بعضا تا مرز انكار نیز پیش می رفتند!

ما مسلمان ها در مقابله با این هجمه دنیای غرب علیه نباید منفعل شویم ، این دنیای اسلام است كه حق دارد غرب را در اخلاق به چالش بكشد و در زمینه حقوق بشر و مسائل خانواده و حقوق زنان از آنها به پرسشگری بپردازد ، این غربیها هستند كه به تمام دنیا باید پاسخگو باشند

دین اسلام دین اعتدال است پیامبر بزرگوار این دین نیز در عین این كه « رحمةٌ للعالمین » (1) است دستور قتل برخی از معاندان را نیز صادر می فرمود (2) و به طور مختصر باید بگوییم: پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله دارای مقام جمع الجمعی بود و در آئینه بودن نسبت به صفات حق تعالی مرآت تامی بودند كه ذات كبریایی را بدون هیچ دخل و تصرفی منعكس می نمودند و همانطور كه ذات مقدس خداوند هم متصف به رحمت می شود و هم متصف به غضب ، نبی مكرم اسلام صلی الله علیه و آله نیز از هر دو برخوردار بودند گرچه رحمت خداوند بر غضبش سبقت دارد لكن همین نیز در پیامبر ما منعكس بود و جنبه رحمت او بارزتر از جنبه قهر و غضب بود لكن این گونه نبود كه هیچ قهر و غضبی در كار نباشد بلكه همانطور كه خود خداوند ارحم الراحمین است در موضع عفو و رحمت (3) ایشان هم در موضع عفو و رحمت «‌ رحمة للعالمین » بودند، « رۆوف و رحیم » (4) بودند و همانطور كه خداوند اشدّ المعاقبین در موضع انتقام و عذاب است (5) ایشان نیز به جای خود اهل قهر و غضب بودند و اساسا اگر كسی در هیچ موردی غضب نكند از سیرت انسانی خارج است یعنی كسی پیدا شود كه حتی برای خدا نیز غضب نكند و به خاطر خدا نیز هیچ گاه ناراحت نشود. این نه تنها كمال نیست بلكه از بزرگترین عیوب نیز می باشد.

در واقع مسأله این است كه اولیاء خدا و در رأس آنان نبی مكرم اسلام صلی الله علیه و آله هیچ گاه برای شخص خودشان و امور شخصی‌شان غضبناك نمی شدند و تصمیمی از روی غضب نمی گرفتند و دستور قتل صادر نمی فرمودند. اما آنجا كه پای دین خدا در میان می آمد و حق و حقوق خداوند مطرح می شد، ممكن بود حكم قتل نیز صادر نمایند و این حكم قتل نیز به حكم « و ما ینطق عن الهوی » (6) در واقع حكم خود خداوند بوده است .

در این زمینه مناسب است مثالهایی را به نظاره بنشینیم:



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/10/28
زمان : 08:45 ق.ظ
 

 




.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.