تبلیغات
امام حسن مجتبی علیه السلام - مطالب بهمن 1392
گرسنگی و فقر تربیت نمی شناسد!!
نظرات | ادامه مطلب

فقر

مناسبات اقتصادى، نوع معیشت، تولید، توزیع، مصرف، نوع كسب، درآمد، دیدگاه‌ها و روابط و فرهنگ اقتصادى و جز اینها، همه و همه به اعتبارى امور تربیتى‌اند. رابطه امور اقتصادى و فرهنگ و تربیت رابطه‌اى تنگاتنگ است به گونه‌اى كه تأمین درست نیازهاى اقتصادى در برنامه تربیت ایمانى از مهمترین جایگاه برخوردار است. انسان گرفتار دغدغه معاش و اسیر بندهاى نادارى، آزادى لازم براى رشد و تعالى را ندارد و نیز انسان فرورفته در دام انبوه‌دارى، از آزادى معقول براى سیر به سوى كمال انسانى محروم است. امام علی (علیه السلام) در سخنان خویش ضمن اشاره به این دو نکته، تعالیمی اصولی در زمینه پیشرفت اقتصادی جامعه را بیان داشته‌اند که به پاره‌ای از آن‌ها اشاره می‌گردد:

 

موانع اقتصادی در تربیت

در نهج البلاغه به دو عامل مهم اقتصادی در تربیت مردم اشاره شده است:

1ـ كمبود‌دارى و نادارى: كمبوددارى و نادارى انسان را در اسارت خود مى‌گیرد و به صورت مانعى جدى در تربیت حقیقى عمل مى‌نماید. در منظر امیرمومنان على (علیه السلام) كمبوددارى و نادارى مرگى سخت‌تر از مرگ طبیعى است، زیرا انسان گرفتار فقر و مسكنت در بهره‌مندى از تربیت فطرى و سیر به سوى كمال حقیقى پیوسته با دشوارى رو به رو مى‌گردد و شكوفایى استعدادهایش آسیب مى‌بیند و هیچ ستمى به انسان بالاتر از این نیست كه استعدادهایش سركوب شود و از زندگى معقول و معتدل و بستر مناسب براى سیر به سوى كمال حقیقى خود محروم بماند. ایشان در حكمتى نورانى فرموده‌اند"تنگدستى بزرگتر مرگ است". (حکمت 163)

حقیقت آن است كه كمبوددارى و نادارى انسان را در تنگناهاى گوناگون قرار مى‌دهد و وجوه مختلف حیات معقول و انسانى او را تهدید مى‌كند. پیشواى عدالت‌خواهان، در سخنى والا به فرزند خود محمد بن حنفیه درباره تنگدستى و پیامدهاى مصیبت‌بار آن چنین فرموده است: "پسرم، همانا از تنگدستى بر تو بیمناكم، پس، از آن به خدا پناه ببر كه تنگدستى دین را زیان دارد و خرد را سرگردان كند و دشمنى پدید آرد". (حکمت 319)



:: مرتبط با: نهج البلاغه ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/11/30
زمان : 08:17 ق.ظ
سخنان كوتاه امام حسن عسكرى (علیه‌السلام)
نظرات | ادامه مطلب


امام حسن عسکری (ع) می‌فرمایند: از فروتنی است اینکه هر که بر تو بگذرد، سلامش گویی؛ و در مجالس، پایین نشینی را اختیار نمایی.


ولادت امام حسن عسکری(ع)

1- جدال مکن که احترامت از بین می‌رود و شوخی مکن که بر تو گستاخ می‌شوند.

2- هر که به پایین نشینی در مجلس رضایت دهد، خدا و فرشتگان، پیوسته بر او رحمت فرستند تا برخیزد.

3- به کسی که از او [درباره امامت] دلیل درخواست کرده بود نوشت: هر که نشانه‌ای یا دلیلی درخواست نماید و به درخواست خود دست یابد و سپس از کسی که نشانه‌ای درخواست کرده بود [یعنی از امام] برگردد، دو برابر عذاب شود؛ و هر که ثابت قدم بماند، از جانب خدا تأیید گردد. مردم چنین عادت کرده‌اند که نامه‌هایی جعل نمایند و منتشر سازند. از خدا راه حقّ را خواهانیم که بر سر دو راهیم: سرسپردگی یا نابودی؛ و سرانجام کارها به دست خداست.

4- در پاسخ به نامه یکی از شیعیانش که اختلاف میان شیعیان را به استحضار ایشان رسانده بود، مرقوم فرمودند: به راستی، خدا با خردمند گفتگو دارد و مردم درباره من سه گروه شده‌اند: یک گروه بینا به راه نجات و چنگ زننده به حقّ و آویخته به شاخه حقیقت و هیچ شک و تردیدی [در دل] ندارند و جز من پناهی برای خود نجویند.



:: مرتبط با: نهج البلاغه ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/11/30
زمان : 08:16 ق.ظ
یعنی کفن و دفن پیامبر از اسلام مهمتر بود؟!
نظرات | ادامه مطلب

حضرت محمد
تا به حال به این فکر کرده اید که:

اگر ولایت و حکومت برای علی ابن ابی طالب علیه السلام امری الهی بود، چرا ایشان خود را سرگرم کفن و دفن پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نموده و از پی گیری قضیه خود داری می کردند؟ آیا مسئله حکومت اسلامی و غصب آن مهم تر بود یا کفن و دفن پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم که هر کس دیگری از نزدیکان ایشان هم می توانست این کار را انجام دهد؟

پاسخ

به عقیده ما شیعیان، امام بعد از پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم، منصوب از طرف خداست و هیچ کس را حق دخالت در تعیین آن نیست. فقط معرفی آن به امر خداوند متعال به شخص رسول خداصلی الله علیه و آله و سلم واگذار شده است و این عمل در زمان خود رسول خداصلی الله علیه و آله و سلم در چند مورد انجام گرفته است.

به عنوان نمونه: در آغاز بعثت، بعد از سه سال که تبلیغ رسالت مخفیانه و پنهانی انجام گرفت، آیه شریفه « و انذر عشیرتک الاقربین » [1] نازل شد و فرمود: ای پیغمبر باید خویشان خود را بطور علنی دعوت کنی و آنان را به اسلام فراخوانی.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم هم حدود 40 تا 45 نفر را به منزل حضرت ابوطالب دعوت نمود، پس از صرف غذا قبل از آنکه مقصود خود را بیان کند، ابولهب با سخنان بی اساس خود جمعیت را متفرق نمود. بار دیگر، آنان را دعوت نمود، و این بار مقصود خویش را با ستایش خداوند بیان فرمود، و در ادامه سخن، چنین اظهار کرد: کدام یک از شما پشتیبان من خواهد بود تا برادر، وصی و جانشین من در میان شما باشد، در آن جلسه جز حضرت  علی، احدی پشتیبانی خود را از حضرت اعلام نکرد. پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم دستور داد تا حضرت علی بنشیند، سپس گفتار خود را تا سه بار تکرار نمود. باز جز حضرت علی کسی به او پاسخ مثبت نداد. در این هنگام بود که حضرت رو به خویشان خود کرد و فرمود: مردم! این جوان برادر، وصی و جانشین من در میان شما است. به سخنان او گوش دهید و از او پیروی کنید. در این هنگام، حضار با خنده و استهزاء، رو به ابوطالب نموده و گفتند: محمد به تو دستور داده که از پسرت اطاعت و پیروی کنی، و او را بزرگ و امیر تو قرار داد. [2]

این نکته قابل تامل است که پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم در اولین جلسه علنی اسلام، به امر خدا امام بعد از خود را تعیین کرده است. نه آنکه نسبت به این مسئله بی تفاوت باشد و دیگران بعد از او در سقیفه تصمیم بگیرند.



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/11/29
زمان : 01:02 ب.ظ
میخوای موفق باشی؟! راهش اینه!!
نظرات | ادامه مطلب

12 راز موفقیت در زندگی

در میان عوامل مۆثر در موفقیت انسان آنچه مهمترین نقش را به نحو اقتضا ایفا می‌کند اراده خود فرد می‌باشد. انسان بخاطر عقل و اراده‌ای‌ که دارد می‌تواند بر وجود خود و تربیت و پرورش تمامی رفتارها و واکنش‌های خویش تسلط و اشراف کامل داشته باشد و تحت تأثیر عوامل بیرونی قرار نگیرد. او باید درباره خودش، توان‌مندی‌ها و رشد و پرورش آن‌ها در راستای رسیدن به اهدافش بیندیشد و تصمیم بگیرد.

این توان‌مندی درونیِ اراده و تدبیر و تسلطی که فرد می‌تواند بر نفس و رفتار خود داشته باشد، از نظر اسلام زمینه تکلیف و مسئولیت برای خود را در امر تربیت خودش و مربی‌گری نسبت به خودش ایجاد می‌کند.1

انسان فرزند اراده و تلاش خویش است؛ به بیان حضرت علی (علیه السلام) می‌فرماید:

«مَنْ أَبْطَأَ بِهِ عَمَلُهُ لَمْ یُسْرِعْ بِهِ حَسَبُهُ»2

ترجمه: آن كه كرده وى او را بجایى نرساند نسب او وى را پیش نراند.

اراده انسان عاملی اساسی در پرورش قابلیت‌های اویند؛ هرچند که عوامل دیگر در او تأثیرگذار است ولی انسان نباید هرگز به سستی و ناامیدی تن بسپارد و از تلاش برای اصلاح و سیر به سوی اهدافش باز ماند. حضرت علی (علیه السلام) می‌فرماید:

«علیك بالجدّ و إن لم یساعد الجسد»3

ترجمه: بر تو باد به کوشش و جدیّت اگر چه پیکر همراهی نکند.

از مهم‌ترین دلایلی که اثبات می‌کند انسان تا مادامی‌که در این دنیا است می‌تواند به اختیار و اراده خود در جهت سعادت و موفقیّت و پرورش اکمل توان‌مندی‌های خویش پیش رود و امکان رسیدن به والاترین درجات را دارد، ارسال رسل، انزال کتاب و نوید و تهدیدهایی است که از سوی خداوند وارد شده است؛

راه تربیت انسان از خود او می‌گذرد، اگر انسان به خودش و ارزش‌های خود توجّه نماید استعدادها و توان‌مندی‌هایش را معطل نمی‌گذارد و در راه پرورش آن‌ها نهایت تلاش و کوشش خود را به کار می‌گیرد. امام علی (علیه السلام) همواره در سخنانشان ارزش انسان‌ها را به ایشان یادآوری می‌کردند تا آنها بدانند چه ارزشی دارند و نباید استعدادهای گرانقدر خود را با وجود مشکلات و عدم امکانات دیگر به تباهی بکشانند.

اگر انسان به خودش و ارزش‌های خود توجّه نماید استعدادها و توان‌مندی‌هایش را معطل نمی‌گذارد و در راه پرورش آن‌ها نهایت تلاش و کوشش خود را به کار می‌گیرد. امام علی (علیه السلام) همواره در سخنانشان ارزش انسان‌ها را به ایشان یادآوری می‌کردند تا آنها بدانند چه ارزشی دارند و نباید استعدادهای گرانقدر خود را با وجود مشکلات و عدم امکانات دیگر به تباهی بکشانند

 دنیای نکوهیده سبب می‌شود که آدمی از حرکت به سوی مقصدی که برای آن آفریده شده باز بماند. پس همّتی باید تا انسان خود را آزاد نماید و ارزش و توان‌مندی‌های خود را جلوه دهد. حضرت علی (علیه السلام) می‌فرماید:



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/11/29
زمان : 01:00 ب.ظ
ریشه دارترین مدارک آیین مقدس اسلام
نظرات | ادامه مطلب


کتاب قرآن در اسلام، در پنج بخش سامان یافته است. ارزش قرآن مجید در میان مسلمانان، چگونگی تعلیم قرآن، وحی قرآن مجید، رابطه قرآن مجید با علوم، ترتیب نزول قرآن و انتشارش در میان مردم، عناوین بخش‌های پنجگانه کتاب حاضرند.


محمدحسین طباطبایی
کتاب قرآن در اسلام

کتاب قرآن در اسلام نوشته محمدحسین طباطبایی، از ریشه دارترین مدارک آیین مقدس اسلام است. علامه در این نوشته کوتاه که در نوع خود کم نظیر است قرآن را در جنبه های مختلف بررسی کرده و دیدگاه های عقلی و منطقی آن را معرفی نموده است.

موضوع این کتاب موقعیت قرآن مجید در جهان اسلام است، اینکه قرآن چیست، چه ارزشی برای مسلمانان دارد، کتابی است جهانی و همیشگی، وصیی است آسمانی نه مولود فکر بشری و رابطه آن با دیگر علوم و اوصاف آن.

 

معرفی اجمالی نویسنده

سیدمحمدحسین طباطبایی تبریزی در سال 1321 هجری قمری (1281 شمسی) متولد شد. یک سال قبل از فوت پدرش به مدرسه رفت اما پس از پایان کلاس هفتم مصلحت دیده می شود که در خانه درس بخواند به این دلیل او و برادرشان تحت تعلیم ادیب لایقی به نام شیخ محمدعلی سرائی قرار می گیرند و ادبیات عرب می آموزند و زیر نظر میرزا علی نقی خطاط به یادگیری فنون خوشنویسی می پردازند. مرحوم علامه در 1303 در سن 21 سالگی با صبیه مرحوم حاج میرزا مهدی آقا طباطبایی مهدوی که از خویشان پدر بود ازدواج کرد.

استاد علامه در 1304 که دروس حوزه تبریز را به پایان رساند به همراه همسر و برادر و پسرشان که تازه به دنیا آمده بود عازم نجف اشرف شدند. آشنایی با حاجی میرزا علی آقای قاضی رضوان الله علیه در مرحوم استاد علامه چنان تاثیری گذاشت که مدت 11 سال اقامت در نجف علاوه بر فقه و اصول و ریاضیات و فلسفه و رجال و تفسیر، در عرفان عملی در محضر این استاد عالیقدر حضور یافته و در سیر و سلوک و تزکیه نفس توشه های فراوانی بردند.

مرحوم محمدحسین طباطبایی در اواخر زندگی در نجف روزگار را به سختی گذراندند به طوری که در سال 1314 در اثر اختلال وضع معاش عازم ایران شدند و در روستای شادآباد تبریز سکنی گزیدند.

ایشان به منظور کسب علم عازم قم شدند و برای همیشه با شهر تبریز وداع کردند. در سال 1325 وارد قم شدند و بدین ترتیب زندگی پربار علمی مرحوم علامه از همین جا آغاز شد و مدت 35 سال در این شهر زندگی کردند و بیشترین خدمت را به اسلام و حوزه های علمیه کردند. وی درس فلسفه را با سبک و روشی نوین آغاز کرد. زندگی این عالم ربانی که یکی از مفاخر بزرگ اسلام و محققی کم نظیر است در ساعت 9 صبح روز 24 آبان 1360 در شهر قم به پایان رسید و دعوت حق را لبیک گفت.

کتاب «قرآن در اسلام»، به قلم علامه سید محمد حسین طباطبایی، به کوشش سید هادی خسروشاهی، در 180 صفحه وزیری و با شمارگان دو هزار نسخه از سوی انتشارات بوستان کتاب برای نخستین بار در سال 86 منتشر شد


:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/11/28
زمان : 08:20 ق.ظ
 

 




.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.