تبلیغات
امام حسن مجتبی علیه السلام - مطالب آذر 1392
درخشش سهیل یمانى در كهكشان راه شیعى
نظرات | ادامه مطلب

اویس قرنی


جبرئیل نغمه وحى را در گوش حبیب خدا زمزمه مى كند و خورشید هدایت طالع مى شود، پیامبر رحمت صلى الله علیه و آله به دستور حضرت حق، بال تواضع را براى مۆمنان مى گستراند و با نداى حق، اهل حق را نوازش مى دهد. گوشهاى مشتاقان تیز مى شود و دلهایشان از عشق لبریز
.
این ندا مرزهاى زمان و مكان را در هم مى نوردد و در جاى جاى گیتى مى درخشد. پرتوى از خورشید، یمن و اهل آن را نور و گرما مى بخشد. در این سرزمین جوانى زندگى مى كند به نام «اویس قرنى».

عقیق یمن

اویس بن عامر مرادی، از طایفه قرَن، و از قبیله یمانی بنی مراد بود.(1) او در زهد و تقوا و طاعت و عبادت دارای مقامی والا و سیّدالتابعین بود.(2) او از زهّاد هشتگانه، بلکه برترین آن‌ها،(3) و از اصحاب و حواریان امیرالمومنین علی علیه‌السلام بود.(4)

شمیم دوست

اویس در یمن شتربان بود و با مادر پیر خود زندگی می کرد، اما وقتی علاقه شدیدی به زیارت پیامبر اسلام صلی الله علیه واله پیدا کرد، از مادر اجازه خواست به حجاز آمده و پیامبر صلی الله علیه واله را زیارت کند؛ مادرش اجازه داد اما به او گفت: فرزندم! اگر رسول خدا در مدینه نبود نیم روزی بیشتر توقف مکن.

اویس راه طولانی میان یمن و مدینه را پیمود اما هنگامی که به مدینه رسید، مردم به او گفتند پیامبر صلی الله علیه واله در مدینه نیست، او گفت: سلام مرا به آن حضرت برسانید و بگویید مردی از یمن به نام اویس به زیارت شما آمده بود اما اجازه توقف بیشتر را نداشت.

وقتی پیامبر صلی الله علیه واله به خانه بازگشت، پرسید: آیا کسی به خانه ما آمده است؟ همسران ایشان گفتند: آری، شتربانی از یمن به نام اویس آمد و بر شما درود و سلام فرستاد و بازگشت، پیامبر صلی الله علیه واله فرمود: «آری این نور اویس است که در خانه ما به هدیه گذاشته شده است.»(5)

آرى، اویس كسى است كه پیامبر رحمت را ندید ولی به او ایمان آورد: « یومن بى و لایرانى ».(6)

امام فرمود : الله اكبر! دوستم رسول خدا صلى الله علیه و آله به من خبر داد كه مردى از امتش را درك خواهم كرد كه به اویس قرنى گفته مى شود. او از حزب خدا و پیامبر اوست ، مرگش در شهادت است، و به تعداد دو قبیله ربیعه و مضر شفاعت مى كند

او که دوست و خلیل رسول خدا است.(7) که حضرتش در انتظارش مى فرمود: از جانب یمن، بوی بهشت می وزد و چه بسیار مشتاق توام ای اویس قرنی. هر كس او را دید، سلام مرا به وی برساند.(8)

و طلب استغفار از وى را این گونه دستور مى فرماید: فمن لقیه منكم فمروه فلیستغفر لكم.(9)

 

گوشه نشینِ عبرت آموز

اما چرا رسول خدا صلى الله علیه و له درباره اویس چنین مى گوید؟! در زمان اویس نیز این پرسش مطرح بود. شخصى از مادر اویس مى پرسد كه از كجا این جایگاه عظیم و پایگاه رفیع براى فرزندت حاصل شده كه پیامبر صلى الله علیه و آله او را به گونه اى مدح و ستایش كرده كه نمونه ندارد، و حال آن كه حضرت او را ندیده است؟! مادر وى پاسخ مى دهد: اویس از دوران بلوغ، عزلت و گوشه نشینى بر مى گزید، و به تفكر و عبرت آموزى مى‌پرداخت.(10)

 



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/09/21
زمان : 08:30 ق.ظ
نکته‌های جذاب قرآنی
نظرات | ادامه مطلب


گروهی از افراد، علاقه دارند مشخصات و اطلاعات آماری در خصوص قرآن داشته باشند، پس بر آن شدیم تا نسبت به این خواسته برخی از قرآن‌دوستان، مطلبی را ارائه بدهیم.


قرآن سے زندگی میں بہار

- قرآن دارای 323671 حرف است.

- قرآن دارای 77701 کلمه است.

- قرآن دارای 6236 آیه است.

- قرآن دارای 114 سوره است.

- قرآن دارای 30 جزء است.

- قرآن دارای 120 حزب است.

- 5098 محل وقف در قرآن وجود دارد.

- 1771 مد در قرآن وجود دارد.

- 1015030 نقطه در قرآن وجود دارد.

- 39586 کسره در قرآن وجود دارد.

- 93243 فتحه در قرآن وجود دارد.

- 4804 ضمه در قرآن وجود دارد.

- 3272 همزه در قرآن به کار رفته است.

- 19253 تشدید در قرآن به کار رفته است.

سوره‌های گروهی:



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/09/21
زمان : 08:28 ق.ظ
خدایا! با این شرایط چرا غیبت؟!
نظرات | ادامه مطلب

آخرالزمان

گاهی اوقات برای همگان ما این سوال پیش آمده است که با این اوضاع نابسامان و حیران انسان ها چرا خداوند راضی به غیبت حضرت ولی‌عصر هستند و چرا مقدمات ظهور آن حضرت را مهیا نمی کنند. و بعضی مواقع پیش می آید که انسان از این وضعیت خسته و غمگین می شود و احساس می کند تا حضور جسمانی حضرت درک نشود نمی توان در مشکلات به ایشان مراجعه کرد. با هم خواننده این چند سطر باشیم شاید این احساس و فکر از ذهنمان پاک شود و طور دیگری به این قضیه نگاه کنیم.

باید توجّه کرد که غیبت امام زمان(علیه السلام) به این معنی نیست که او در جهان دیگری جز این جهان زندگی می کند و یا وجود جسمانی او به وجود ناپیدایی تبدیل گردیده است، بلکه معنی غیبت امام زمان(عجّل الله تعالی فرجه الشریف) این است که او در میان مردم زندگی می کند و از یک زندگی طبیعی برخوردار است.

دیگر این که طبق روایات رسیده از معصومین(علیهم السلام)، امام زمان(علیه السلام) دارای اطرافیانی می باشند که همراه حضرت بوده و به ایشان در امور مختلف کمک می کنند، اینان مومنین خالص و بزرگوارانی هستند که همیشه در معیت حضرت می باشند و با وفات یکی از آنها شخص دیگری جایگزین او می گردد، وقتی افرادی به حضرت متوسل می شوند، همین افراد در ناحیه مقدّسه هستند که از طرف امام زمان(علیه السلام) به کمک ایشان می شتابند و چون مردم آگاهی ندارند گمان می کنند که شخص حضرت را زیارت نموده اند.

بنابراین حضرت را به گونه های مختلفی تعریف می کنند و حال آن که حضرت بر یک شکل و شمایل هستند. و برای آن حضرت، نظیر بقیه امامان معصوم(علیهم السلام) قدرت فوق العاده است و می توانند از هر راهی که صلاح بدانند به افراد کمک کنند. ممکن است برای فرد در راه مانده ای کمک فرستاده و او را به مقصد برسانند و یا فردی را که دارای فرزند نیست بدن او را آماده کرده و از او رفع نقص کند و بیماری که صعب العلاج است و یا جواب ردّ شنیده، علاج نمایند.

این نوع کمک ها در اصطلاح امروز به امدادهای غیبی معروف است. اصولا باید دانست این امور برای امامان معصوم(علیهم السلام) اموری بسیار عادی است.

کسانی که در خانه آن حضرات تربیت شده اند کارهای فوق العاده انجام می دهند تا چه رسد به وجود مقدّس امام معصوم که به اذن خداوند حاکم بر کلّ هستی است.

طبق بیان امام علی (علیه السلام) در نهج البلاغه خدا دو نوع حجت دارد، یکی حاضر و آشکار و دیگری غایب و ناپیدا، آنجا که می فرماید: «خدایا روی زمین هیچ گاه از حجت های تو خالی نمی ماند،حجت هایی که گاهی حاضر و آشکار و گاهی از بیم مردم پنهان هستند تا دلایل آیین الهی محو و نابود نشود» .



:: مرتبط با: امام مهدی عج الله تعالی فرجه ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/09/20
زمان : 08:40 ق.ظ
آیا امام عصر از زمان ظهور آگاه است؟
نظرات | ادامه مطلب

ظهور

در بعضی از روایات داریم که حتی خود امام زمان (عج) نیز وقت ظهورشان را نمی دانند و خدای متعال هنگام ظهور به واسطه علائم خاصی زمان ظهور را به حضرت اطلاع می دهند.

و البته یکی از منتظران فرج حضرت مهدی (عج) خود آن حضرت هستند؛ زیرا: اوّلاً انتظار، در روایات ما به عنوان افضل العبادة مطرح شده است و بعید، بلکه محال است که آن وجود عزیز از افضل عبادات غافل و محروم باشد.

ثانیاً: در روایاتی که کلمه فرج آمده، تنها به فرج مۆمنان اشاره ندارد، بلکه فرج امام زمان نیز مورد نظر است پس امام زمان گشایش در کارهای خویش را منتظرند.


در این مقاله به دو سوال مهم در مورد امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف پاسخ خواهیم داد:

سوال اول: آیا خود امام زمان (عج) می داند چه زمانی ظهور خواهد کرد؟

انتظار فرج یکی از ارکان اساسی اسلام، به ویژه مذهب شیعه است و آن به معنای آرزوی گشایش و رهایی یافتن از نابرابری ها و رفع گرفتاری های همه جهانیان است.

منتظران فرج بر این باورند که در آخر الزمان انسانی الهی - در اسلام به نام مهدی- ظهور می کند و بساط ظلم و ستم را بر می چیند و عدل و داد را جایگزین ظلم و ستم می نماید و حکومت الله را بر سراسر جهان حاکم می کند. همه انبیا و اوصیا از آغاز آفرینش چنین آرزویی داشته اند و در برآورده کردن آن از هیچ کوششی دریغ نورزیده اند و در این راه انواع سختی ها را تحمل کرده اند، تا جهان را گامی به سوی ظهور منجی بشریت نزدیک تر سازند.

اما در روایات نه تنها وقت و زمان خاصی برای ظهور امام زمان (عج) تعیین نشده، بلکه از تعیین وقت برای ظهور امام زمان (عج) ممانعت شده است.

به چند روایت در این زمینه اشاره می کنیم:



:: مرتبط با: امام مهدی عج الله تعالی فرجه ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/09/20
زمان : 08:39 ق.ظ
مسلمان واقعی هستیم یا مسلمان شناسنامه‌ای؟!
نظرات | ادامه مطلب


مصلحان هر جامعه گروهی از اندیشمندان هستند که بجای پرداختن به زندگی عادی و روزمره، خود را به زحمت انداخته و اصلاحات فردی و اجتماعی را دنبال می‌کنند.


شناسنامه‌

واژه‌های «اصلاح» و «مصلح» از جمله واژه‌های ارزشی و مثبت در فرهنگ قرآنی تلقی می‌شود.

قرآن کریم درباره مصلحان می‌فرماید: «وَ الَّذِینَ یُمَسِّكُونَ بِالْكِتَابِ وَ أَقَامُوا الصَّلاَةَ إِنَّا لاَ نُضِیعُ أَجْرَ الْمُصْلِحِینَ»[1]: و آنان که تمسّک می جویند به کتاب و برپا داشتند نماز را بدرستی که ما ضایع نسازیم مزد مصلحان را.

و همچنین از حضرت شعیب (علیه السلام) نقل می‌کند که هدف اصلی رسالت خود را، اصلاح جامعه معرفی کرد:

گفت: «اى قوم من، بیندیشید، اگر از جانب پروردگارم دلیل روشنى داشته باشم، و او از سوى خود روزىِ نیكویى به من داده باشد [آیا باز هم از پرستش او دست بردارم؟] من نمى‏خواهم در آنچه شما را از آن باز مى‏دارم با شما مخالفت كنم [و خود مرتكب آن شوم‏]. من قصدى جز اصلاح [جامعه‏] تا آنجا كه بتوانم، ندارم، و توفیق من جز به [یارى‏] خدا نیست. بر او توكّل كرده‏ام و به سوى او باز مى‏گردم.»[2]

یکی از کارهایی که معمولاً مصلحان ما برای آگاه کردن مخاطبین نسبت به مشکلات و عقب ماندگی‌های جامعه اسلامی انجام داده و می‌دهند، مقایسه جامعه اسلامی با جوامع پیشرفته غربی است اینکه مثلاً آنها منظم هستند و ما نه، آنها به حقوق یکدیگر احترام می‌گذارند و ما کمتر به این موضوع توجه داریم. امثال این موارد را ما به صورت زیاد در گفتار و نوشتار مصلحان اسلامی مشاهده می‌کنیم.

در اینجا این بحث مطرح می‌گردد که آیا ما به لحاظ نگاه دینی مجازیم که از غیر مسلمانان تعریف کنیم و اوصاف خوب آنها را برای ترغیب و تحریک جامعه خودمان مطرح کنیم یا خیر؟

آیا اساساً با وجود عدم اعتقادات صحیح، وجود ارزش های اخلاقی در میان جوامع غیر اسلامی می‌تواند ارزش تلقی شود و از دیدگاه اسلام ممدوح باشد یا خیر؟

برخی افراد تا به اینگونه بحث ها می‌رسند سریع بحث ایمان جامعه اسلامی و کفر آنها را مطرح می کنند و با استناد به برخی از آیات قرآن سعی می‌کنند کارهای آنها را بی ارزش و بی فایده تلقی کنند باشد که از انتقاد به خودمان محفوظ بمانند!

امیرالمۆمنین (علیه السلام) در مقام مقایسه اصحاب خود با اصحاب دشمن برآمده و می فرماید من گمان می‌کنم آنها بخاطر اتحادی که دارند و اطاعتی که پیشوای باطل خود دارند بر شما که امام بر حق دارید پیروز شوند، چرا که شما متفرق هستید و از امام خود اطاعت نمی کنید

مثلا: «اللَّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَ الَّذِینَ كَفَرُوا أَوْلِیَاۆُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ أُولئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُون.»[3] خداوند سرور کسانی است که ایمان آورده‌اند. آنان را از تاریکی ها به سوی روشنایی به در می‌برد. و[لی] کسانی که کفر ورزیده‌اند، سرورانشان [همان عصیانگران] طاغوتند، که آنان را از روشنایی به سوی تاریکیها به در می‌برند. آنان اهل آتشند که خود، در آن جاودانند.


:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1392/09/20
زمان : 08:37 ق.ظ
 

 




.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.