تبلیغات
امام حسن مجتبی علیه السلام - مطالب بهمن 1393
آداب تلاوت قرآن چیست؟
نظرات | ادامه مطلب

چکیده‌ای از آداب تلاوت قرآن را از معراج‌ السعادة مرحوم نراقی نقل می‌کنیم.
1. آداب ظاهریّه قرائت قرآن‏:
نخست اینکه با وضو باشد؛ و به طریق ادب، با سكون و وقار نشسته باشد؛ و پای خود را در نزد قرآن دراز نکرده باشد، بلكه مانند كسی باشد كه در نزد فرد جلیل الشّأن می‏نشیند یا می‏ایستد؛ و باید قرآن را شمرده و به تأنّی بخواند.

و از این جهت است كه در احادیث رسیده است كه «هر گاه كسی در كمتر از سه روز، قرآن را ختم كند دانا نیست»؛ و در حدیث دیگر است كه «خوش ندارم كه كسی در كمتر از یك ماه، یك ختم قرآن كند.» بلی در ماه مبارك رمضان، احادیث وارد است كه: «در هر سه روز، یك ختم بكند.»
و از جمله آداب، آن است كه گریه كند؛ و اگر از ریا كردن ایمن باشد اندكی بلند بخواند؛ و حقّ آیات را مراعات كند، بدین نحو كه چون به آیه سجده رسد سجده كند، و چون به آیه عذاب رسد پناه به خدا ببرد، و چون به آیه رحمت و ذكر نعیم بهشت رسید، آن را از خدا مسئلت نماید، و چون به آیه‏ای رسید كه مشتمل بر تسبیح یا تكبیر پروردگار باشد تسبیح و تكبیر او نماید، و چون به آیه دعا و استغفار رسد دعا و استغفار کند.
ذکر ابتدا و دعای پایانی قرآن چنین است که در ابتدای قرائت بگوید: «أعوذ باللّه السّمیع العلیم من الشّیطان الرّجیم»؛ و از هر سوره كه فارغ شود بگوید: «صدق اللّه العلی العظیم وبلغ رسوله الكریم اللّهم انفعنا به وبارك لنا فیه الحمد لله ربّ العالمین».

2. آداب باطنیّه قرائت قرآن‏:
اوّل: متذكّر شدن به عظمت كلام و علوّ مرتبه قرآن و یاد آوری فضل الهی و لطف او به خلق خود، كه چنین كلامی را از عرش نازل نموده، و آن را به فهم بندگان خود نزدیك ساخته و كلام خود را لباس حروف پوشانیده تا مخلوقان را طاقت شنیدن آنها باشد؛ که اگر حقیقت جمال و كمال كلام خود را به لباس حروف نمی پوشانید، نه عرش را توانایی شنیدن آن بود و نه ما تحت الثّری توان درک آن را داشت، بلكه اجزاء دنیا متلاشی می شد.


:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1393/11/29
زمان : 08:24 ق.ظ
از امروز تصمیم بگیر شاد و پرتلاش باشی!
نظرات | ادامه مطلب

خواب

ما در طول شبانه روز حرف های زیادی با مردم می زنیم و خودمان را شخصیتی بسیار مناسب، سخنگو و توانمند نشان می دهیم اما در درون خودمان بسیار زیادتر از مقداری که با دیگران صحبت می کنیم، با خود حرف می زنیم. بسیار کم پیش می آید که زبان ذهن ما ساکت باشد. اگر زبان سرخ رنگ ماهیچه ای مان برای صحبت با دیگران حرکت نکند، زبان ذهنمان همچنان فعال می ماند و با خودمان صحبت می کنیم. ما از این راه است که تفکر می کنیم. در موقع انجام دادن کارها هم بسیار پیش می آید که با خود صحبت می کنیم اما دیگران این همه صدای حرف های درونی ما را نمی شنوند. آنها هم مثل ما حتی در وقت هایی که زبانشان ساکت است، در درونشان حرف می زنند. وقتی نزد مشاورین مذهبی و دینی رفته و این حرف های درونی انسان ها را بپرسیدم بیشتر آنان براین واقفند که اکثر مراجعه کنند حرف اولشان این است!

"اصلا خدا من رو بی عرضه آفریده. بقیه هم راست میگن. من آدم دست پا چلفته و به درد نخوری هستم."
باید گفت: کسی که با خود این فکرها را می کند، خودش را موجودی ناتوان می پندارد. باید دید این ناتوانی از کجا می آید؟ آیا ناتوانی جزو وجود ماست یا جزو خیال ما؟ به عبارت دیگر باید بررسی کنیم که چه می شود که گاهی عده ای که با خودشان صحبت می کنند می گویند که "من عرضه هیچ کاری را ندارم" ؟
علت این ناتوانی چیست؟ آیا این ناتوانی را می توان تغییر داد یا باید آن را جزو سرنوشت قطعی بدانیم؟
در چهارمین شماره از کلمات قصار نهج البلاغه می خوانیم:
حضرت می فرمایند: "الْعَجْزُ آفَةٌ" عجز و ناتوانی آفت انسان است؛
باید گفت: وقتی درختی آفت می زند اول آن قسمت آفت خورده خراب می شود بعد گسترش پیدا کرده تا تمام درخت رو فرا می گیرد و نابودش می کند ناتوانی هم به همین منوال، انسان در ابتدا از لحاظ روانی سالم است  بعد از اینکه ناتوانی را احساس کرد مرحله به مرحله خرابش می کند تا ساختمان و بنیان وجودیش از هم بپاشد.
و سرچشمه بسیاری از ناتوانی ها تنبلی، سستی و کاهلی است. انسان تنبل همیشه سعی می کند راحت ترین کار رو انتخاب کند و این با از بین بردن ناتوانی ها و به دست آوردن مهارت ها منافات دارد چون به دست آوردن هر مهارتی نیازمند گذراندن دوره های خاص خودش است! بزرگان ما هم همواره تاکید می کردند که انسان اگر بخواهد دچار عجز و ناتوانی نشود باید حرفه و مهارتی بلد باشد تا بتواند در  جامعه سرش رو بالا گرفته و دید بهتری به امور خودش داشته باشه. نداشتن توانایی در برهه های مختلف می تواند باعث ضرر و زیان شخص شود. برای هرچه بهتر زیستن بدست آوردن توانایی های مفید، دردورانی که همه ی امور بر مدار علوم و فنون مختلف می گذرد، می تواند بسیار موثر باشد. انسان به واسطه ی انسان بودنش تا وقتی که زنده است باید زحمت بکشد، تلاش کرده و با توکل به یگانه ی مهربان زندگی خوب و سالمی رو برای خودش و اطرافیانش رقم بزند.



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1393/11/29
زمان : 08:20 ق.ظ
برای درخشش خانه بخوانید
نظرات | ادامه مطلب

برگزاری سیزدهمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان شهر تهران

رسول اكرم صلى الله علیه و آله فرمودند: خانه اى كه در آن قرآن فراوان خوانده شود، خیر آن بسیار گردد و به اهل آن وسعت داده شود و براى آسمانیان بدرخشد چنان كه ستارگان آسمان براى زمینیان مى درخشند.
قال رسول الله صلی الله علیه و آله: اِنَّ البَیتَ اِذا كَثُرَ فیهِ تِلاوَةُ القُرآنِ كَثُرَ خَیرُهُ وَاتَّسَعَ اَهلُهُ وَاَضاءَ لاَهلِ السَّماءِ كَما تُضى ءُ نُجومُ السَّماءِ لاَهلِ الدُّنیا. (اصول كافى، جلد۲، صفحه۶۱۰)


بدون شک سبک زندگی دینی ، مشخصات و شرایط ویژه خود را دارد. شاید یکی از مواردی که در زندگی ما به عنوان یک مسلمان کمتر بدان توجه می شود تلاوت قرآن ، به عنوان کتاب دینی و تعمق در آیات آن است.

این در حالی است که خداوند حکیم در این مورد می فرماید: ای مردم، از سوی پروردگارتان موعظه و اندرزی برای شما آمد، قرآنی که مایه شفای بیماری دل ها و روان ها است و چیزی که مایه هدایت و راهنمایی و رحمت برای مومنان است.

ای پیامبر به مردم بگو به فضل پروردگار و به رحمت بی پایان او و این کتاب بزرگ آسمانی که جامع همه نعمت ها است، باید خشنود بشوند نه به ثروت اندوزی و پست و مقام دنیا و فزونی قوم و قبیله. (سوره یونس آیات ۵۸-۵۷)

 

بهترین مکان برای تلاوت قرآن

در هر جا و مكانی ـ به جز اماكنی كه قرائت قرآن در آنها سبب توهین به قرآن گردد ـ می‎ توان قرآن تلاوت كرد و از نظر اسلام مانعی ندارد. در میان اماكن دو مكان برای تلاوت قرآن شرافت بیشتری دارد: خانه و مسجد.

این مطلب را از روایاتی كه در این زمینه وارد شده است می ‎توان فهمید. خصوصاً در فضیلت تلاوت قران در منازل تأكید زیادی شده است و برای آن فواید شگفت ‎آوری را ترسیم كرده‎اند.

نکته مهمى که در احادیث قرائت قرآن وجود دارد این است که این احادیث ، مسلمانان را به تلاوت قرآن در منازلشان تشویق فراوان مى کند. خواص و آثار گوناگون براى آن مى شمارد. این فواید عبارت از:

اول : خواندن قرآن در منازل سبب اعتلاى کلمه حق و نشر حقایق اسلام ، و نیز موجب انتشار و کثرت قرآن خواهد بود؛ زیرا وقتى انسان در منزل خود قرآن بخواند همسر و فرزندان وى نیز طبعا در این عمل از وى پیروى نموده و به خواندن آن تشویق مى گردند و در نتیجه به خواندن قرآن گرایش مخصوص به وجود آوده و تعداد قرآن خوانان روز به روز افزایش ‍ پیدا مى کند.
دوم : قرائت قرآن در منازل و خانه ها، تعظیم و پاداش شعائر اسلام است ؛ زیرا وقتى از خانه هاى مسلمانان هر صبح و شام صداى روح نواز قرآن بلند گردد و از هر نقطه شهرهاى اسلامى صداى تلاوت آیات الهى به گوش رسد، در اعماق جان و دل شنوندگان اثر خاص و عمیقى مى گذارد و ایمان در دلشان بارور و شکوفا مى گردد.

 



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1393/11/28
زمان : 08:22 ق.ظ
راه توبه همیشه باز است
نظرات | ادامه مطلب

توبه

وقتى رهبرى امّت صداقت كامل دارد، این گونه عمل مى ‏كند كه حتّى آیاتى را كه از او سلب مسئولیّت مى ‏كند، با كمال صداقت و شهامت براى مردم باز مى ‏خواند، كه خداوند فرمود: تو كاره‏اى نیستى.

در تفاسیر شیعه و سنّى مى ‏خوانیم كه در جنگ احد هنگامى كه دندان پیامبر شكست و خون جارى شد، حضرت فرمود: چگونه این مردم رستگار خواهند شد؟ آیه نازل شد كه تو مسئول رستگارى مردم نیستى، ممكن است در آینده مورد عفو قرار بگیرند و ممكن است به حال خود رها شده و مجازات شوند.


لَیْسَ لَكَ مِنَ الأَمْرِ شَیْءٌ أَوْ یَتُوبَ عَلَیْهِمْ أَوْ یُعَذَّبَهُمْ فَإِنَّهُمْ ظَالِمُونَ (آل عمران ـ 128)
هیچ یك از این كارها در اختیار تو نیست‏ یا [خدا] بر آنان مى ‏بخشاید یا عذابشان مى ‏كند زیرا آنان ستمكارند.

تفسیر اجمالی:
در تفسیر این آیه در میان مفسران سخن بسیار زیاد است ولى این موضوع تقریباً مسلم است كه آیه فوق پس از جنگ "احد" نازل شده، و مربوط به حوادث آن است، آیات سابق نیز این حقیقت را تأیید مى‏ كند.
و اما در مورد تفسیر آیه دو معنى بیش از همه جلب توجه مى‏كند:
نخست اینكه این آیه جمله مستقلى را تشكیل مى‏ دهد و بنابر این جمله "أَوْ یَتُوبَ عَلَیْهِمْ" به معنى "الا ان یتوب علیهم" است و معنى آیه روی هم‏ رفته چنین مى ‏شود:" درباره سرنوشت آنها كارى از دست تو ساخته نیست مگر اینكه خدا بخواهد آنها را ببخشد یا به خاطر ستمى كه كرده‏اند مجازاتشان كند" و منظور از "آنها" یا كفارى مى‏ باشند كه در این جنگ ضربه‏ هاى سخت به مسلمانان وارد ساختند و حتى دندان و پیشانى پیغمبر صلی الله و علیه وآله را شكستند، و یا مسلمانانى مى ‏باشند كه از میدان جنگ فرار كردند، و پس از پایان جنگ پشیمان شدند و از پیغمبر تقاضاى عفو كردند.

آیه مى‏ گوید "عفو" بخشش یا مجازات و عذاب آنها به دست خدا است و پیامبر هم بدون اذن پروردگار كارى انجام نمى‏ دهد".
تفسیر دیگر اینكه "لَیْسَ لَكَ مِنَ الْأَمْرِ شَیْ‏ءٌ "جمله" معترضه" است و جمله "أَوْ یَتُوبَ عَلَیْهِمْ" عطف به جمله "او یكبتهم" مى ‏باشد، و این آیه دنباله آیه قبل محسوب مى‏ شود، و در این صورت مجموع معنى دو آیه چنین خواهد بود:
"خداوند وسائل پیروزى را در اختیار شما قرار خواهد داد، و یكى از چهار سرنوشت را براى كافران مقرر مى ‏سازد: یا قسمتى از پیكر لشكر مشركان را از بین مى ‏برد، یا آنها را به این وسیله مجبور به بازگشت مى ‏كند، و یا آنها را در صورت شایستگى و توبه مى ‏بخشد، و یا آنها را به خاطر ظلمشان مجازات مى‏ كند، و خلاصه با هر دسته‏اى از آنها بر طبق حكمت و عدالت رفتار خواهد نمود، و تو درباره آنها پیش خود هیچ گونه تصمیمى نمى ‏توانى بگیرى".



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1393/11/28
زمان : 08:21 ق.ظ
چگونه اخلاق بدمان را ترک کنیم؟!
نظرات | ادامه مطلب

اخلاق

هر یک از ما کم و بیش به مشکلات اخلاقی خود و اطرافیانمان واقف بوده و گاه از آن رنج می بریم اگر خدا توفیق دهد در صدد رفع و اصلاح آن برآمده و به دنبال راهکاری هستیم تا خود را از معضلات آن رهایی بخشیم. آنچه در این میان می تواند به این امر خطیر کمک شایان توجهی کند بهره جستن از کتاب های نگاشته شده در این زمینه است به ویژه کتاب هایی که از زبانی ساده و قابل فهم برای همگان برخوردارند، یکی از این کتاب ها کتاب دو جلدی اخلاق در خانه، تألیف استاد حسین مظاهری است.

ناشر در ابتدای این کتاب در وصف آن می نویسد: مطالبى را كه در این كتاب مى خوانید قسمت اول از سلسله بحثهاى استاد اخلاق حوزه علمیه قم حضرت آیة الله مظاهرى (دامت افاضاته ) مى باشد كه معظم له در طى ماه رمضان سال 1409 (1368) در مصلاى قدس ‍ شهرستان قم، بعد از نماز جماعت ظهر و عصر ایراد فرمودند. با كسب اجازه از حضرت ایشان نوارها را پیاده كرده و هرجا كه به مناسبت منبر مطالب تكرارى بود حذف نموده و آیات و روایات خوانده شده را اعراب گذارى و با ذكر ماخذ آنها، آن جا كه لازم بود ترجمه كردیم.

سپس براى اطمینان بیشتر از صحت كار، از حضرت حجة الاسلام و المسلمین جناب آقاى حاج آقاى شیخ حسین طیبیان تقاضا كردیم تا قبول زحمت نموده و یكبار دیگر مطالب كتاب را بررسى نمایند. ایشان هم قبول كردند. امید است كه این كتاب همچون نسخه شفابخشى براى همه خانواده ها بوده و براى هرچه مستحكمتر شدن پیوند زناشوئى ریسمان محكمى، و براى آنان كه در نشر این مجموعه زحمت كشیده اند، ذخیره اى براى روز جزا باشد.

حضرت استاد در جلسه اول از این کتاب در باب مباحثی که قصد طرح و بحث آن را داشتند چنین می فرمایند: بحثى كه در این ماه مبارك به خواست پروردگار عالم و لطف حضرت بقیة الله (عجل الله تعالی فرجه) عنوان مى كنم اخلاق در خانه است . از حضرت زهرا(علیهاالسلام) مى خواهم كه لطف فرماید این بحث مورد عنایت همه واقع شود و بحث مفید و ارزنده اى براى همه ما باشد. اگر بتوانیم این بحث را به جائى برسانیم به درد همه خواهد خورد.

این نزاع هاى بین زن و شوهرها را وقتى بررسى كنیم مى بینیم صدى هشتاد آن بر مى گردد به زندگى تجملى، صدى هشتاد آن بر مى گردد به زندگى چشم و همچشمى. عروس مى آید خانه شوهر، همان روزهاى اول كه یك دست لباس پوشیده، دست دوم لباس را هم پوشید، دست سوم را هم مى خواهد. یعنى حاضر نیست در یك جلسه یك دست لباس بپوشد

بحثى است از نظر اخلاقى ارزنده ، از نظر روانى و اجتماعى مفید و بالاخره بحثى است كه همه و همه احتیاج به آن داریم. این بحث داراى یک مقدمه و فصلهاى متعددى است كه امروز درباره مقدمه بحثمان با شما صحبت مى كنم تا ان شاءالله در آینده درباره فصل هاى آن بحث كنیم.



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1393/11/27
زمان : 08:25 ق.ظ
 

 




.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.