تبلیغات
امام حسن مجتبی علیه السلام - مطالب خرداد 1393
قرآن کافیه رهبر نمیخواهیم!!!
نظرات | ادامه مطلب

قرآن

انسان ها در یک جامعه همانند مهره ها ودانه های یک تسبیح اندکه اتحاد و اجتماع انها به وجود نخ آن تسبیح است و نیز ارزش داشتن آن نیز به وجود آن نخ است، اگرآن نخ پاره شودنه اجتماع واتحادی برایشان خواهد بود و نه ارزش و قیمتی خواهند داشت. آری رهبر در یک جامعه چنین نقش حیاتی و اساسی دارد بر این اساس امام علی علیه السلام درنهج البلاغه مکررلزوم یک حکومت مقتدر را تصریح کرده است. ایشان درخطبه 146 می فرمایند: «و مکان القیم بالامرمکان النظام من الخرزیجمعه ویضمه فاذاانقطع النظام تفرق و ذهب ثم لم یجتمه بحذافیره ابدا» جایگاه رهبری یک نظام به منزله رشته ای است که مهره هاراجمع ونظام می بخشد و با گسسته شدن رشته تمامی مهره ها پراکنده می شوند و چه بساکه دیگر کنار هم جمع و متحد نشوند. آن حضرت با فکرخوارج که در آغاز مدعی بودند،با وجود قرآن از حکومت بی نیازیم مبارزه کرده است. آنان با برداشت نادرست از توحید درصدد نفی حاکمیت امام علی برآمدندو با استناد به اینکه حاکمیت اختصاص به خداوند دارد(لاحکم الالله)گفتند امام حق حاکمیت ندارد.حضرت در برابر این انحراف فرمود: «کلمه الحق ویرادبه الباطل نعم انه لاحکم الاالله ولکن هۆلاءیقولون لاامرة الاالله وانه لابدللناس من امیربرّاوفاجریعمل فی امرته المومن ویستمع فیها الکافر و یبلغ الله فیها الاجل و یجمع به الفیء و یقاتل به العدو و تأمن به السبیل و یوخذ به للضعیف من القوی حتی یستریح برّ و یستراح من فاجر» (نهج البلاغه،فیض الاسلام،خطبه40). سخن حقی است که از آن اراده باطلی می شود. اری نیست حکمی مگر از جانب خداوند ولکن ایشان می گویند ریاست فقط برای خداست و حال آنکه مردم مجبورند امیر و خلیفه ای داشته باشند، نیکوکارباشد یا بدکار، که در دوران حکومت او شخص مۆمن اعمال خویش را انجام دهد و کافر هم به بهره های دنیای خود برسد و خداوند درزمان او هر که را به اجل مقدر می رساند و به توسط او مالیات جمع می گردد و دشمن سرکوب می شود و راهها ایمن می گردد و حق ضعیف و ناتوان از قوی و ستمکار گرفته میشود تا نیکوکار در رفاه و از شربدکار آسوده ماند. پاسخ مولا به شبهه خوارج، استدلال به فطرت است؛ زیرا ضرورت نیاز جامعه به نظام امری بدیهی است و این جز با رهبری،امکان پذیرنیست.

سه علت برای لزوم حکومت و وجود امام برای رهبری امت اشاره فرموده است: برای اجرای قوانین و جلوگیری از تجاوزات و تعدیات مردم نسبت به یکدیگر، حیات وبقاء هرملتی بستگی به وجودحکومت وزمامدارداردواینکه حفظ اصول و فروع دین و مکتب بستگی بوجود امام و رهبر دارد


:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1393/03/31
زمان : 08:21 ق.ظ
پشت پرده پیامکهایی که با وعده معجزه، درخواست ارسال به دیگران را دارند
نظرات | ادامه مطلب

 ردپای صهیونیستی در پیامک های دروغین معجزه
پیامک هایی که روزانه برای ما می آید و ما هم آنها را برای بقیه می فرستیم ولی شاید اصلا فکر نکرده باشیم این پیامک ها بر خلاف ظاهر خود ضد دین و اهل بیت هستند.
کیانا نیکفام - بخش اجتماعی تبیان
پیامک

حتما شما هم مثل هزاران نفر دیگر تا به حال با پیام هایی روبرو شده اید که از شما می خواهد با ارسال آن به چند نفر دیگر، ظرف زمان محدودی معجزه را به چشم بییند! پیامک هایی که حتی به ذهنتان هم نرسیده که چه دست هایی پشت پرده شان وجود دارد.

 در دوره ای که وایبر و واتس آپ از نان شب هم واجب تر شده است، همه ما بسیار دیده ایم پیام هایی که با واژه و عبارت های مختلف، با توسل به نام خدا و پیامبر گرانقدر و سایر ائمه و با سوء استفاده از آیات و روایات سعی دارند مخاطب را متقاعد کنند که اگر پیام را به ده نفر دیگر ارسال کند، پس از گذشت چند دقیقه یا چند ساعت معجزه ای در زندگی اش می بیند.


:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1393/03/31
زمان : 08:16 ق.ظ
جزء کدام دسته ای؟مثبت اندیش! یا منفی باف!
نظرات | ادامه مطلب


مهارت حل مسئله

در میان انسانها دو نگرش نسبت به دنیا وجود دارد. نگرش درست که می تواند اثرات رشدآور و تحرک بخش هم در بعد فردی و هم در سطح جامعه داشته باشد همچنانکه نگرش غلط نسبت به دنیا می تواند اثرات مخرب و تخدیرکننده برای مردم در بر داشته باشد. این تفکر که هرگونه فعالیت سیاسی،اقتصادی، اجتماعی، هنری، علمی، لذت جوئی، تفریح و... را دنیاپرستی تلقی کند، اثرات مخرب برای فرد و جامعه در بر دارد. رواج روحیه کسالت، افسردگی و بطالت، عدم رشد روحیه کار و تلاش و فقدان وجدان کاری در فعالیتهای اجتماعی و نیز متوقف کردن فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی توسط برخی مردان و زنان پس از دههء چهل و پنجاه زندگی و محروم کردن کشور و جامعه از نیروی فعال خود همه و همه می تواند نمونه ای از این اثرات مخرب باشد.در مقابل شواهد زیادی وجود دارد که نشانگر آن است که نگرش سالم و نظام تربیتی اسلام به دنیا،نگرشی سازنده، رشدآور و تحرک بخش است.

ذیلا به برخی از این شواهد اشاره می شود:

امیر المۆمنین علیه السّلام در تشریح خصوصیات فرد خردمند از نظر اسلام می فرمایند: خردمند بلحاظ آینده نگری و عاقبت اندیشی، منفعت جو نیز هست.یعنی هر کاری که انجام می دهد بدنبال سود و منفعت خود نیز می باشد.

بدین معنا که فرد خردمند بدنبال کاری که سود دنیوی و یا اخروی در بر نداشته باشد نمی رود.

بطور مثال اگر خردمند به سفر نیز برود بدنبال اهداف سودجویانه است و کار بیهوده انجام نمی دهد: «لیس للعاقل ان یکون شاخصا الا فی ثلاث: مرمه للمعاش، او خطوه فی معاد،او لذه فی غیر محرم،ح 382»، عاقل به مسافرت نمی رود مگر برای سه هدف: امرار معاش و تحصیل ثروت،گام نهادن برای معاد از راه سفر حج و جهاد و...،و یا برای تفریح و کسب لذت از راه غیر حرام.

امام علی علیه السّلام در تبیین اهمیت توجه به دنیا، کار و فعالیت اقتصادی می فرمایند: خردمندترین مردم کسی است که در تنظیم مخارج زندگی اجتماعی و خانوادگی دقت کافی به خرج بدهد.(افضل الناس عقلا احسنهم تقدیر المعاشه). بعبارت دیگر هرچه برنامه ریزی افراد، ملت و جامعه برای تأمین رفاه مادی و زندگی دنیوی خود بهتر باشد، نشانگر رشد عقلانی و فرهنگ بیشتر است.

اینکه امام علیه السّلام داشتن رشد اجتماعی را برای هر فرد لازم دانسته و آنرا نشانه نیمی از رشد عقلانی آدمی می داند(التودد نصف العقل)، خود نشانگر اهمیت توجه به لوازم زندگی دنیوی از نظر امام علی علیه السّلام می باشد.به فرموده امام خمینی(قدس سره)عمده ابواب فقهی اسلام مربوط به ابعاد اجتماعی سیاسی اقتصادی است و شاید یک دهم آنها مربوط به بعد عبادی باشد.

اینکه امام علی علیه السّلام در نهج البلاغه بیش از هر موضوع دیگر به مذمت دنیاپرستی پرداخته اند، هیچگونه منافاتی با شواهد فوق الذکر که دال بر لزوم توجه به دنیا است ندارد. علت مذمت دنیا توسط علی علیه السّلام، یک علت سیاسی بود


:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1393/03/29
زمان : 08:27 ق.ظ
مسئولی داریم که رشوه نگیره؟!!!
نظرات | ادامه مطلب


رشوه

امیرالمۆمنین علیه‏السلام اولین و تنها فردى از ائمه است که به خلافت رسید و این امکان برایش فراهم شد تا عدالت را (ولو به مدت اندک) به اجرا گذاشته و همچنین به تبیین آن بپردازد. در این مدت کوتاه ایشان آن چنان بنیان نظرى و عملى براى عدالت بنا نهادند که در تاریخ پندآموز و نمونه است.


موضوع عدل و عدالت اجتماعی یكی از مباحث مهم دین مقدس اسلام است و از آغاز، ذهن انسان را به خود مشغول داشته است، و مهم‌ترین منبع آن قرآن و سنت می‌باشد. اسلام با قوانین متعالی خود روح تازه‌ای بر كالبد عدالت دمیده است، در میان فرقه‌های مختلف اسلامی، شیعیان، عدل الهی و امامت را جزء اصول دین خود می دانند؛ و امام علی (علیه السلام)- اولین امام آن‌ها، مظهر عدل و عدالت‌خواهی می‌باشد. امام علی (علیه السلام) نه تنها عدالت اجتماعی را یك تكلیف، بلكه یك ناموس الهی می‌داند. نهج‌البلاغه، عدالت اجتماعی را یك فلسفه و یا نظریه‌ی اجتماعی، سیاسی و اقتصادی می‌داند كه كم‌تر به آن پرداخته شده است.

امیرالمۆمنین علیه‏السلام اولین و تنها فردى از ائمه است که به خلافت رسید و این امکان برایش فراهم شد تا عدالت را (ولو به مدت اندک) به اجرا گذاشته و همچنین به تبیین آن بپردازد. در این مدت کوتاه ایشان آن چنان بنیان نظرى و عملى براى عدالت بنا نهادند که در تاریخ پندآموز و نمونه است.

وقتى که على علیه‏السلام به خلافت رسید در حدود 35 سال از زمان حکومت پیامبر صلى الله‏علیه‏و‏آله مى گذشت. در طى این مدت، رفته رفته اصول اولیه اقتصادى که توسط پیامبر صلى الله‏علیه‏و‏آله پایه گذارى شده بود، مندرس شده و بى عدالتى ها و ظلم‏هاى فراوانى حادث شده، و بسیارى از اصول عدالتخواهانه پیامبر صلى الله‏علیه‏و‏آله تعطیل گشته بود. امیرالمۆمنین علیه‏السلام اولاً با بیان خویش، این انحرافات را تشریح کرده و به تبیین اصول اقتصاد اسلام پرداختند، ثانیاً به طور عملى به جنگى تمام عیار با بى عدالتى ها برخاستند و در آخر نیز در همین راه شهید شدند.

وقتى که على علیه‏السلام به خلافت رسید در حدود 35 سال از زمان حکومت پیامبر صلى الله‏علیه‏و‏آله مى گذشت. در طى این مدت، رفته رفته اصول اولیه اقتصادى که توسط پیامبر صلى الله‏علیه‏و‏آله پایه گذارى شده بود، مندرس شده و بى عدالتى ها و ظلم‏هاى فراوانى حادث شده، و بسیارى از اصول عدالتخواهانه پیامبر صلى الله‏علیه‏و‏آله تعطیل گشته بود. امیرالمۆمنین علیه‏السلام اولاً با بیان خویش، این انحرافات را تشریح کرده و به تبیین اصول اقتصاد اسلام پرداختند، ثانیاً به طور عملى به جنگى تمام عیار با بى عدالتى ها برخاستند و در آخر نیز در همین راه شهید شدند



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1393/03/29
زمان : 08:22 ق.ظ
ارزش هنرمندی در عالم اسلام
نظرات | ادامه مطلب


در دنیای هنر، همواره میان دستاوردهای هنری در فرهنگ شرق و غرب تفاوتی فاحش قابل مشاهده است. اما چه چیز ارزش هنر را در جوامع شرقی و غربی متفاوت می کند؟

در دنیای غرب ، که فرهنگش وامدار هنر یونانی است، ارزش هنر و هنرمند به ارائه آثاری است که تا جای ممکن به "تقلید" دنیای مادی پرداخته و هرچه بهتر و دقیق تر به "بازنمایی" عالم محسوس بپردازد. اما با مطالعه و کنکاش در تمدن شرق و تمدن های بر آمده از دین، مانند تمدن ایرانی-اسلامی، خبری از این "بازنمایی" و "تقلید" عالم محسوس نیست!

چرا هنر ایرانی از مجسمه ها و نقاشی هایی که بیشترین شباهت را با "عین" داشته باشند تهی است؟

آیا به واقع، هنرمندان ایرانی از تولید آثاری که کاملا منطبق با طبیعت باشند عاجز بوده اند؟ آیا اِشکال در نبودِ شناخت صحیح دانش و علم هندسه و مرایاست؟ آیا در نبود تکنیک است؟

مسلما تمدنی که بزرگترین منجمان، ریاضیدانان و دانشمندان را به جامعه بشری هدیه داده و نام های بزرگانی چون خیام، ابن سینا و رازی را در کارنامه کاری خود دارد، عاجز از شناخت "تکنیک" و کشف آن نیست! به عقیده نگارنده ، دلیل را نه در عدم داشتن علم، بلکه در دیدگاه متفاوت باید جست.

اگر در تمدن غرب، شباهت ظاهر ، ملاک و ارزش هنر را رقم می زند، هنرمند ایرانی اصلا و اساسا توجهی به عالم ظاهر ندارد که بخواهد آن را بازبنمایاند! تفاوت در دیدگاه و ایدئولوژی، سبب پیدایش تمدنی شده که بیش از آنکه هنرمندِ صنعتگرِ تکنیکال بیافریند، به دنبال پرورش هنرمندِ مومنِ عارف مسلک است.

در تمدن اسلامی، هنرمند نه تنها به دنبال "بازنماییِ" جهانِ واقعِ نیست ، بلکه در پیِ "حضور" است و این "حضور" ،برای هنرمندی که با اعتقاد و عقیده و قبل از دست به کار شدن خلق اثر هنری، خود را ملزم به گرفتن "وضو" می داند، تنها در "حضور حق" معنا می دهد.

ارزش هنرمند در چنین تفکری، به "حضور" است و این "حضور" را نه در خود هنرمند بلکه در "حضور" پروردگار هنر باید جست.

به بیان دیگر می توان اینگونه توضیح داد که تمدن اسلامی بیش از آنکه هنرمندپرور باشد، عارف پرور است. این معنا از دل لغات منسوب به هنر نیز پیداست:



:: مرتبط با: عمومی .اسلامی .قران. ,
نویسنده : عظیم جان آبادی
تاریخ : 1393/03/28
زمان : 08:21 ق.ظ
 

 




.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.